Kwaheri Mwafrika! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu Kwaheri Mwafrika! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu

Kwaheri Mwafrika!

Door: Michiel Bontenbal

Blijf op de hoogte en volg Looye

05 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

Deze dag is echt een reisdag. We zijn vanochtend vroeg vertrokken naar Kakamega om de laatste vergadering te hebben met WRCCS. Zoals gebruikelijk ging dat anders dan we hadden verwacht, maar het werd uiteindelijk een goede vergadering, waarbij op het eind de neuzen weer redelijk dezelfde kant op stonden. We kregen heerlijke sterke koffie aangeboden en een soort broodjes met gehakt er in. Dat kwam goed van pas, want het was erg vroeg vanochtend.
Omdat we wat tijd over hadden hebben we nog even een markt bezocht en een lokale pottenbakker. Het afdingen is hier echt een sport. Je weet nooit waar het eindigt en hoeveel procent van de eerst genoemde prijs moet betalen. Vaak kom je uit tussen de 50% en de 70% van de eerste prijs die ze noemen. Teddy heet voor haar hele familie olifanten gekocht, zodat we in ieder geval kunnen vertellen dat we die hebben gezien.
Na de markt zin we nog even een park ingedoken waar je Impala’s kan zien en zin we vanuit het park het meer Victoria op gegaan met een houten bootje. Dat was ook een geweldige ervaring, op zo’n 5 meter afstand zwemmen de Nijlpaarden daar in het wild. Eerst zie je alleen twee gaatjes bovendrijven en daarna een hoop geproest en dan komt er een kolosaal hoofd boven water. Echt imponerend om te zien. Tijdens de middag hebben we weer vis aan het meer gegeten. De grote vissen waren op. Ze hebben hier echt een probleem met het meer. Er is een uitheemse plant in het water terecht gekomen zo’n 10 jaar geleden en nu is een heel groot gedeelte van het meer bedekt met een groen laken van al die plantjes. Deze plantjes verzuren het meer en verbruiken alle zuurstof. Als de wind richting Kisumu staat kunnen de vissers het meer niet op en hebben ze geen inkomsten. Vandaar dat er waarschijnlijk alleen maar kleine visjes te koop waren.
Op dit moment zitten we te wachten op het vliegtuig naar Nairobi en vanavond om 22:30 vliegen we richting Holland. Het was echt een geweldige trip voor ons, maar belangrijker, we hebben echt het idee dat we wat toevoegen voor de boeren daar.
Jullie hebben allemaal de hartelijke groeten van de boeren en we moesten de medewerkers van Looije speciaal bedanken voor de inzet die ze doen voor dit project. Het wordt erg gewaardeerd en we hopen dat ze er generaties lang plezier van hebben.
Asante Sana (Hartelijk bedankt!)

----

5 października 2012 r.

Kwaheri Mwafrika!

Tekst: Michiel Bontenbal

Dzisiejszy dzień to prawdziwy czas podróży. Wcześnie rano wyruszyliśmy z Kakamega, aby po raz ostatni spotkać się z przedstawicielami WRCCS. Jak zwykle wszystko odbyło się inaczej, niż oczekiwaliśmy, ale ostatecznie było to udane spotkanie, podczas którego obie strony ostatecznie doszły do porozumienia. Poczęstowano nas pyszną, mocną kawą i kanapkami z mięsem mielonym. Byliśmy ucieszeni, bo było bardzo wcześnie rano.
Ponieważ mieliśmy trochę wolnego czasu, poszliśmy jeszcze na targ i do lokalnego garncarza. Targowanie się tutaj to prawdziwy sport. Nigdy nie wiadomo, gdzie jest koniec i ile procent początkowej ceny trzeba zapłacić. Często wychodzi między 50% a 70% początkowej ceny, którą się słyszy. Teddy kupiła dla całej rodziny słonie, żebyśmy w każdym razie mogli opowiadać, że je widzieliśmy.
Po opuszczeniu targu pojechaliśmy jeszcze na chwilę do parku, w którym można podziwiać impale, a stamtąd wypłynęliśmy drewnianą łódką na Jezioro Wiktorii. To również było niesamowite doświadczenie, bo płynęliśmy w odległości 5 metrów od żyjących tu hipopotamów. Najpierw na powierzchni wody widać tylko parę nozdrzy, potem widać wielki plusk, a na końcu nad wodą pojawia się wielka głowa. To naprawdę imponujący widok. Po południu znów jedliśmy rybę na brzegu jeziora. Duże ryby już się skończyły. Mają tu prawdziwy problem z jeziorem. Jakieś 10 lat temu do wody dostała się obca roślina i teraz duża część jeziora jest pokryta zielonym dywanem tych roślin. Rośliny zakwaszają wody jeziora i zużywają cały tlen. Kiedy wiatr wieje w stronę Kisumu, rybacy nie mogą wypływać na jezioro, a więc nie mają żadnych dochodów. Pewnie dlatego do kupienia były tylko małe ryby.
W tej chwili czekamy na samolot na lotnisku w Nairobi, a dziś wieczorem o 22:30 wylatujemy do Holandii. Była to dla nas wspaniała podróż, ale co ważniejsze, mamy świadomość, że robimy coś dla tutejszych rolników.
Wszyscy macie serdeczne pozdrowienia od rolników, a my musimy specjalnie podziękować pracownikom Looije za zaangażowanie, które okazali podczas realizacji tego projektu. Bardzo to doceniamy i mamy nadzieję, że całe pokolenia będą jeszcze długo czerpać z tego korzyści.

Asante Sana (Serdecznie dziękujemy!)

• 05 Oktober 2012 - 17:25

"Willy:

Goede vlucht en tot morgen!

• 05 Oktober 2012 - 19:45

Astrid:

Teddy, de mannen helpen toch zeker wel al je ingekochtte olifanten te dragen? Goede reis naar huis allemaal! Jullie kunnen weer terugkijken op een super ervaring zo te lezen!

• 26 Juni 2013 - 09:07

Piet Roskam:

Geachte Kenia ganger,
    Via via dit bericht ontvangen. Het lijkt erop dat u veel kennis van tomaten heeft. Wij (DWKK- website www.dagopvangweeskinderenkenia.nl) ondersteunen een vrouwengroep. de "Shinners', in Kisumu, die op haar beurt een dagopvang voor weeskinderen runt. Dit kost geld.
    We proberen geld te genereren door zelfwerkzaamheid van de Shinners te bevorderen. Hiervoor hebben we een stuk land aan kunnen schaffen, waarop slachtkippen worden gehouden met reeds een positieve opbrengst, Daarnaast groenteteelt o.a. tomaten in een tunnelkas. Wij als DWKK hebben nagenoeg geen kennis van tomaten teelt in huis (niveau moestuin). Oogst mislukt grotendeels door infectie bacterial wilt.
    Graag zouden wij in contact komen met jullie om hierover van gedachten te wisselen
    Vriendelijke groet

Piet