Welkom | Powitanie | Welcome - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu Welkom | Powitanie | Welcome - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu

Welkom | Powitanie | Welcome

Door: Sebastiaan

Blijf op de hoogte en volg Looye

11 April 2014 | Kenia, Bungoma

Welkom van de boeren | Powitanie przez rolników | Warm welcome from the farmers

Nadat we een half uur later zijn opgehaald dan afgesproken hebben we een bezoek gebracht aan de minister of agriculture van de provincie Bungoma. De minister was erg blij om ons te ontmoeten en vond het erg interessant. Door dit bezoek zullen onze boeren zeker in beeld blijven van de overheid. Erg belangrijk dus voor de ontwikkeling van de business van de boeren.
Na de plichtplegingen bij de overheidsinstanties zijn we wederom hartelijk welkom geheten door de boeren van Satebo.
De kerk in Cheptais was wederom de plek waar we zijn welkom geheten door een aantal leden van de verschillende clusters.
We hebben gesproken over de ontwikkeling van de CBO naar een Producers Marketing Organisation. Ook de dagelijkse problemen van de boeren kwamen aan de orde.
We gaan de komende dagen aan de slag met een aantal problemen die de boeren dagelijks op de velden meemaken, hoe kunnen de boeren hun product beter aanleveren aan de tussenhandel en hoe kunnen de boeren hun product het beste gaan verkopen aan de tussenhandel.
Genoeg discussie dus om bij een biertje in het Hotel te gaan voeren.

Nu mag het eten wel komen. We zitten er inmiddels een uur op te wachten.
Ook dit zal goedkomen.
Morgen naar Kapkoto!

***

Nasz przewodnik odebrał nas z hotelu z półgodzinnym opóźnieniem, po czym złożyliśmy wizytę u ministra rolnictwa prowincji Bungoma. Minister był bardzo zadowolony ze spotkania i okazał duże zainteresowanie naszą sprawą. Dzięki tej wizycie rząd z pewnością będzie pamiętać o naszych rolnikach. Jest to bardzo ważne dla rozwoju ich działalności.
Gdy zakończyła się wymiana grzeczności z przedstawicielami rządu, udaliśmy się do rolników z Satebo, gdzie ponownie czekało nas serdeczne przyjęcie.
Członkowie różnych grup powitali nas znowu w kościele w Cheptais
Z organizacją marketingową producentów rozmawialiśmy o rozwoju CBO i omawialiśmy też powszednie problemy rolników. W najbliższych dniach będziemy zajmować się kilkoma z nich, z którymi rolnicy codzienne zmagają się na polach oraz lepszymi sposobami dostarczania ich produktów do pośredników i tym, jak najlepiej mogą sprzedawać produkty pośrednikom.
Mamy zatem dość tematów do przedyskutowania przy piwie w hotelu.

Póki co, już od godziny czekamy na posiłek.
Ta sprawa również zakończy się pomyślnie.
Jutro ruszamy do Kapkoto!

***

After being picked up half an hour later than planned, we visited the minister of agriculture of Bungoma province. The minister was very pleased to meet us and found it very interesting. We are sure this visit will help keep our farmers firmly in the authorities’ minds. Very important for the development of their business!

After the ceremonies at the government offices, we one again received a hearty welcome from the farmers in Satebo. Like last time, the church in Cheptais was the place where we were welcomed by a number of members of the various clusters. We discussed the development of the CBO to a Producers’ Marketing Organisation. The farmers’ day-to-day problems were also raised.

Over the next few days we will be looking at some of the problems the farmers encounter daily in the fields, how the farmers can get their products to the distributors better, and the best way to sell their products to the distributors. Just the kind of discussion that goes best with a glass of beer at the hotel.

They can bring our dinner any time now! We’ve been waiting for it for an hour. But this will work out OK too.

Tomorrow we’re off to Kapkoto!

• 11 April 2014 - 21:45

Vincent L:

goed zaak , dat bezoek aan de minister in bungoma
    komer er nog fotos met die mega-wifi verbinding?

• 11 April 2014 - 22:29

Tilly Vermeulen:

Leuk dat jullie overal zo enthousiast ontvangen worden. Geeft een goed gevoel denk ik.

• 13 April 2014 - 09:43

Jos Looije:

super. goed zo te ontvangen worden. gaaf dit soort verhalen te horen, succes