Dinsdag - Reisverslag uit Chesakaki, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu Dinsdag - Reisverslag uit Chesakaki, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu

Dinsdag

Door: Michiel Bontenbal

Blijf op de hoogte en volg Looye

29 November 2011 | Kenia, Chesakaki

Jambo!

Vandaag begonnen we met prachtig weer. We werden keurig netjes op tijd opgehaald door onze vaste chauffeur Diden. Eerst moesten we natuurlijk onze even melden bij de plaatselijke chef van Chesakaki, meneer Patrick. Prima vent die redelijk goed wist wat er speelt bij de boeren van zijn dorp en waarbij we met een goed gevoel weggingen.

Daarna een groot aantal boeren opgepikt en op weg naar de velden die we vandaag zouden bezoeken. Zo'n reis achterin een bak van pick-up truck is echt een hele belevenis. Je wordt met tien man tegen elkaar aan geduwd en heen en weer geschut en ondertussen praat en lach je veel met elkaar. Als je uitstapt dan ruik je hetzelfde, praat je hetzelfde en ben je net zo geblutst als de boeren waarmee je op pad ben.

De tomatenvelden lager er redelijk goed bij. We hebben nu ook een vent gezien die aan bestrijden was. Super voorbeeld voor de rest, want hij deed echt alles fout wat maar fout kon gaan! Op z'n blote voeten, zonder bescherming, met een lekke pomp en op de verkeerde plaatsen op de tomaten was hij aan het spuiten. Ondertussen was het gaan gieten van de regen, dus we zijn maar begonnen met de presentaties.
Qua inhoud van de presentaties hebben we ongeveer hetzelfde gedaan als gisteren, alleen het leuke van deze groep was dat ze veel meer verstand hadden van tomatentelen en ook echt al van elkaar aan het leren waren. Dus veel discussie onderling en mensen die collega's antwoorden aan het geven waren. Dat was echt geweldig om te zien, want de vorige keer hebben we juist dat benadrukt en was dat er nog helemaal niet.
Onderweg naar huis hebben we eerst een half uur om moeten rijden om Viktor af te gooien en groenten onderweg kopen. De oplichters wilden ons een oor aannaaien om uien te verkopen voor 70 KSH (iets minder dan € 0.70, de uien zijn hier duurder dan in Nederland), terwijl we natuurlijk niet meer als 40 KSH konden betalen. Daarvoor kwamen we een tomatenhandelaar tegen die hade achterbank uit z'n luxe auto gesloopt en de hele achterkant tot aan de hoofdsteunen van de bestuurdersstoel volgestort met tomaten, terwijl wij net de tuinders hebben verteld dat 64 kilo in een krat misschien wel erg veel is. Er valt hier nog heel wat te winnen, als zijn we echt blij met de voortgang die we zien.
Vanavond hebben we een tijdje zonder stroom gezeten en zitten we zonder stromend water en het onweert erg. Morgen hopen we het marketingcomité en de table banking onder handen te nemen en de lokale chemicaliënhandelaar en zaadhandelaar te spreken.

Kwaheri!

---

Wtorek

Tekst: Michiel Bontenbal

Jambo!

Dzisiaj przywitala nas pikna pogoda. Punktualnie odebral nas nasz staly kierowca Diden. Najpierw musielismy oczywiscie zglosi si do lokalnego szefa w Chesakaki, pana Patricka. To fantastyczny facet, który dos dobrze wie, co dzieje si u rolników z jego wioski. Opuszczalismy go wic w dobrych nastrojach.

Potem zabralismy ze sob kilku chlopów i udalismy si na pola, które mielismy dzisiaj oglda. Podró na pace pickupa to naprawd niezwykle przeycie. Trzeba by przygotowanym na sciskanie przez dziesi osób na raz i potrzsanie w t i z powrotem. W midzyczasie mona jednak porozmawia i dobrze si posmia. Po zakoczeniu podróy pachnie si i mówi tak samo, no i jest si tak samo poobijanym jak chlopi, z którymi jechales.

Pola pomidorów wygldaly dos przyzwoicie. Widzielismy te faceta, który zwalczal szkodniki. Doskonaly przyklad dla reszty, bo robil on le absolutnie wszystko, co mona bylo le robi! Opryskiwal on pomidory na boso, bez ochrony, nieszczeln pomp i w niewlasciwych miejscach. W midzyczasie zaczlo mocno pada, wic zaczlismy nasze prezentacje.
Jesli chodzi o tematyk, to zajmowalismy si mniej wicej tym samym co wczoraj. Tym razem grupa miala jednak o wiele wiksz wiedz na temat uprawy pomidorów i wida bylo, e duo ucz si od siebie. Bylo wic duo dyskusji i wiele osób odpowiadalo sobie wzajemnie na pytania. Byl to bardzo pozytywny widok, bo poprzednim razem podkreslalismy, e wlasnie tego brakuje.
Po drodze do domu musielismy najpierw zrobi pólgodzinny objazd, eby odwie Viktora i kupi warzywa. Jacys oszusci chcieli nam wcisn cebule po 70 KSH (nieco mniej ni 0,70 EUR – cebule s tu drosze ni w Holandii), a my moglismy zaplaci nie wicej ni 40 KSH. Wczesniej spotkalismy jeszcze handlarza pomidorów, który przerobil tyl swojego luksusowego samochodu i wypelnil go pomidorami a po zaglówki przednich siedze, podczas gdy my mówilismy wlasnie hodowcom, e skrzynki o pojemnosci 64 kilogramów to chyba troch za duo. Mona tu jeszcze wiele osign, ale bardzo cieszymy si z postpów, które widzimy.
Wieczorem przez chwil nie mielismy prdu i biecej wody, a na zewntrz szalala burza. Jutro chcemy spotka si z komisj marketingu i zaj si zarzdzaniem drobnymi finansami, a take porozmawia z lokalnym dystrybutorem srodków chemicznych i sprzedawc nasion.

Kwaheri!

• 29 November 2011 - 22:25

Pa Van Heteren:

was die boer die de gifspuit bediende ook bij de discussies betrokken? Dat super voorbeeld voor de rest bedoel ik? Overigens 50% van de gevraagde prijs voor die uien is al erg mooi.

• 30 November 2011 - 05:17

Looye Kwekers:

Hallo pa, we hebben daar direct uitgelegd hoe wij dat doen in Nederland.

Ik weet niet of het helemaal werkt om met 3 grote witte mannen even dat veld in te komen marcheren en te vertellen dat hij het helemaal verkeerd doet. Hij werd wel een beetje nerveus, dus dat moeten we beter doen.

Hij is wel lid van de CBO, dus we hadden de kans om het goed te maken.