Wat een reis hebben wij achter de boeg - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu Wat een reis hebben wij achter de boeg - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu

Wat een reis hebben wij achter de boeg

Door: Michiel Bontenbal

Blijf op de hoogte en volg Looye

23 November 2011 | Kenia, Bungoma

Zo, we zijn eindelijk aangekomen. Zo'n reis van Amsterdam naar Nairobi is al niet niets, maar daarna begint het pas echt.

Gisterenavond vertrokken en na een uur of 8 in een bloedheet vliegtuig, kwamen we aan in Nairobi. Als alles goed zou zijn gegaan dan zouden we om 13.30 weer vertrekken naar Kisumu. Wij dus met goede moed naar de incheckbalie, maar hoe lief wij ook lachten, ze herkenden ons niet.

Bij het boeken door WRCCS was er iets niet goed gegaan en de reservering was dus ondertussen weer gecanceld. Geen probleem, als de vlucht niet helemaal volgeboekt zou zijn. Uiteindelijk hebben we ter plekke een latere vlucht met een andere maatschappij weten te boeken.

Toen we aankwamen op Kisumu was het daar erg veranderd. Het oude vliegveld (lees grasveld met tent) was omgetoverd in een echt vliegveld met transportbanden en al.

Daarna hebben we de eerste meeting gehad met WRCCS. Het begint toch een betere relatie met die mensen te worden. We hebben nog een keer goed doorgenomen wat we deze week van plan zijn en daarnaast de neuzen dezelfde kant op weten te krijgen voor de komende tijd.

Het regent hier de laatste tijd erg veel, terwijl het voorjaar erg droog is geweest. Voor de boeren is dat op zich prima, maar ze blijken wel veel last van schimmelziektes te hebben. Dus Peter en Vincent kunnen lekker aan de bak morgen.

Nu lekker eten en nog een biertje en daarna gesloopt ons bed in. Morgen gaan we op fieldtrip.

Asante Sana, tot morgen!

---

Co za podró

Tekst: Michiel Bontenbal

Nareszcie dotarlismy. Podró z Amsterdamu do Nairobi to nie byle co, ale to dopiero pocztek.

Wyruszylismy wczoraj wieczorem i po okolo 8 godzinach w niemilosiernie nagrzanym samolocie, dotarlismy do Nairobi. Zgodnie z planem o godzinie 13.30 mielismy wyruszy w dalsz drog do Kisumu. W dobrym humorze podeszlismy wic do punktu odpraw, ale nasze przyjazne usmiechy na nic si nie zdaly, poniewa nie bylo nas w systemie.

Podczas bukowania przez WRCCS nastpil jakis bld i rezerwacja zostala anulowana. Nie byloby to problemem, gdyby nie to, e wykupiono ju wszystkie bilety na ten lot. W kocu udalo nam si na miejscu zabukowa póniejszy lot w innych liniach.

Kiedy dotarlismy do Kisumu, nie moglismy uwierzy wlasnym oczom. Stare lotnisko (czytaj: pole trawy z namiotem) zamienilo si w prawdziwe lotnisko z przenosnikami tasmowymi itp.

Potem mielismy pierwsze spotkanie z WRCCS. Zaczynamy nawizywa z tymi ludmi coraz lepsze relacje. Jeszcze raz dobrze przeanalizowalismy, co mamy zamiar zrobi w tym tygodniu i skoncentrowalismy si na wydarzeniach, które maj mie miejsce w najbliszym czasie.

W ostatnim czasie bardzo duo tu pada, cho wiosna byla bardzo sucha. Dla rolników to w sumie dobrze, ale okazuje si, e zwiksza to wystpowanie chorób grzybowych. Peter i Vincent bd mogli si jutro wykaza.

Teraz jeszcze smaczny posilek, piwko, a potem do lóka. Jutro wyruszamy w teren.

Asante Sana, do jutra!

• 23 November 2011 - 18:57

Sebastiaan Vermeulen:

Mannen,

Zo zie je maar dat het nooit gaat zoals je het verwacht had.
    Veel succes morgen bij de eerste fieldtrip. Hopelijk zien jullie ontwikkelingen naar aanleiding van ons eerste bezoek.

Succes en veel plezier.

• 24 November 2011 - 08:11

Ronald Saarloos:

Als ik de blauwe lucht op de foto zie voel ik toch enige jaloezie. Geniet ervan