Vrijdag & Zaterdag - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu Vrijdag & Zaterdag - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu

Vrijdag & Zaterdag

Door: Michiel Bontenbal

Blijf op de hoogte en volg Looye

12 Maart 2011 | Kenia, Nairobi

Vrijdag & Zaterdag
We zijn begonnen aan onze terugreis. Terug naar huis gaan geeft altijd wat gemengde gevoelens. Het is een beetje afscheid nemen, maar het is ook gaaf om weer thuis te komen. Gisteren en vandaag zijn we erg vroeg opgestaan. Gisteren omdat we de big boss van WRCCS hebben gesproken. Het was een goed gesprek waarin Looije en WRCCS nog een keer hebben gezegd om de tuidners van Satebu te blijven helpen totdat ze op eigen benen kunnen staan. Daarna zijn we naar Kisumu gegaan waar we een soort van museum/dierentuin hebben bekeken. Hier kon je bijna alle dieren die in west-kenia leven bekijken. Het grootste gedeelte hiervan leeft in Kakamega forest, waar we op Zondag zijn geweest. Ik ben blij dat we pas achteraf wisten dat er zulke levensgevaarlijke giftige slangen in dat regenwoud leven, anders waren we er misschien nooit in gegaan.

Hierna zijn we naar een wildpark geweest, waar Zebra’s, apen en Impala’s vrij rondliepen en een aantal gevaarlijke dieren in kooien. Als je in Kisumu bent, dan zit je vlak bij het grote Victoriameer. Je kan dan natuurlijk niet zonder vis te eten uit Kisumu vertrekken. We hebben aan de kust, onder een roestig golfplaten dak, vol met rook en modder op de grond, heerlijke verse vis gegeten. We kregen met zijn vijven twee gigantische Tilapia’s en dan eet je met je handen allemaal van dezelfde schaal. Echt uniek!

Na het eten was het tijd om naar Kisumu airport geegaan. De meeste van jullie hebben de foto’s van deze airport zien hangen in de kantines op onze bedrijven. Het gaat hier allemaal wat gemakkelijker. Na aankomst in Nairobi hebben we in een islamitisch hotel geslapen. Deze avond dus geen biertje. Het hotel zat vol met het nationale handbalteam van Egypte. Als ze net zo goed spelen als dat ze herrie maken, dan worden ze zeker kampioen.
Nu zitten we op de airport van Nairobi. Onze vlucht vertrekt om 8.15 uur en we hopen rond 15.30 aan te komen.

Het was een prachtige ervaring en we denken dat we de tuinders hebben kunnen helpen. Het is jammer dat het nu over is…..maar eigenlijk is dit pas het begin!

Bedankt voor het lezen van onze ervaringen in Kenia. Binnenkort zullen we foto’s online plaatsen en misschien wat video’s. Dus hoe deze site nog even in de gaten!
Karibu!

---

Piatek & Sobota
Rozpoczela sie nasza podroz powrotna. Powrot do domu, daje nam zawsze pewne mieszane uczucia. Jest to zegnanie sie, ale fajnie jest znowu wrocic do domu. Wczoraj i dzis wstalismy bardzo wczesnie. Wczoraj, poniewaz rozmawialismy z glownym szefem z WRCCS. To byla dobra rozmowa, w ktorej Looije i WRCCS powiedzieli, ze beda dalej pomagac ogrodnikom z Satebu, dopoki nie stana oni na wlasnych nogach. Nastepnie udalismy sie do Kisumu, gdzie ogladalismy cos w rodzaju muzeum / zoo. Tu mozna zobaczyc prawie wszystkie zwierzeta z zachodniej Kenii. Znaczna czesc z nich mieszka w lesie Kakamega, gdzie bylismy w niedziele. Ciesze sie, ze nie wiedzielismy, ze zyja tam tak smiertelnie jadowite weze, w tym lesie deszczowym, w przeciwnym razie bysmy tam moze nigdy nie poszli.
Potem poszlismy do parku dzikich zwierzat, gdzie byly zebry, malpy i biegaly impale. Byl rowniez szereg niebezpiecznych zwierzat w klatkach. Jesli jestes w Kisumu, jestes blisko duzego Jeziora Wiktorii. Nie mozesz wiec wyjechac z Kisumu bez jedzenia ryb. Jedlismy pyszne swieze ryby na wybrzezu, pod zardzewialym, blaszanym dachem, pelnym dymu i blota na podlodze. Bylo nas pieciu i dostalismy dwie gigantyczne tilapie, a nastepnie jedlismy rekami, wszyscy z tej samej miski. Naprawde wyjatkowe!
Po obiedzie nadszedl czas, aby udac sie na lotnisko w Kisumu. Wiekszosc z was widziala zdjecia z tego lotniska na kantynach naszych firm. Tutaj wszystko odbywa sie troche latwiej. Po przyjezdzie do Nairobi, spalismy w islamskim hotelu. W ten wieczor nie bylo piwa. Hotel byl pelen zawodnikow grajacych w pilke reczna, ktorzy reprezentowali Egipt. Jesli graja tak dobrze, jak halasuja, to zdecydowanie zdobeda mistrzostwo.
Teraz jestesmy na lotnisku w Nairobi. Nasz lot jest o godzinie 08:15 i mamy nadzieje, ze bedziemy na miejscu okolo godziny 15.30.
To bylo wspaniale doswiadczenie i myslimy, ze pomoglismy ogrodnikom. Szkoda, ze juz sie skonczylo ... .. ale tak naprawde to dopiero poczatek!
Dziekuje za czytanie naszych doswiadczen w Kenii. Wkrotce zamiescimy zdjecia na stronie i moze jakies filmy wideo. Wiec zagladaj jeszcze na ta strone!