Donderdag - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu Donderdag - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu

Donderdag

Door: Michiel Bontenbal

Blijf op de hoogte en volg Looye

10 Maart 2011 | Kenia, Bungoma

Hebben jullie ooit Vincent Looije in een Keniaans topje gezien? Nou, wij hebben dat vandaag meegemaakt. De tuinders hadden overhemden voor ons gekocht als bedankje voor het delen van onze kennis. Het enige probleem is dat ze maar 1 maat kennen in Nederland. Bij Vincent zat het hemd zo strak, dat hij niet eens adem kon halen om te bedanken. Iedereen moest er hard om lachen.
Zoals gezegd hebben we vandaag afscheid genomen van de tuinders. Tijdens eerdere ontmoetingen zijn we diep in detail gegaan, over zaad, water, gewasbescherming en record keeping. Vandaag hebben we het in perspectief gezet. We hebben de tuinders geprobeerd bij te brengen dat ze als een team moeten werken, zodat 1+1 niet 2 is, maar 1+1=5. Ze hadden in het begin een beetje moeite om dat te begrijpen, maar uiteindelijk hadden wij het idee dat het overkwam. Daarnaast hebben we we uitgelegd dat als ze het goed beetpakken, ze de productie kunnen verdubbelen.
Er waren een hoop mensen tijdens de meeting. We hadden voor brood en frisdrank gezorgd en dat werd erg op prijs gesteld. Uiteindelijk zijn we rond een uur of 3 gestopt, maar we hadden wel de hele avond verder kunnen gaan, zoveel vragen dat ze nog wilden stellen.
Vanavond hebben we gegeten met de top van WRCCS. We hebben alle dingen besproken die niet helemaal goed liepen, maar natuurlijk ook dat wat wel goed is gegaan. Bij zo’n gesprek merk je echt dat je in Kenia bent! Al met al staan nu de neuzen dezelfde kant uit en hebben we nog steeds het idee dat we weer een stapje verder zijn.
Morgen gaan we naar Kisumu en vandaar vliegen we naar Nairobi. Maar niet voordat we eerst op audientie moeten bij de hoogste baas van WRCCS. We moeten om 6 uur op, dus we hebben een kort nachtje voor de boeg.
---
Czwartek

Czy kiedykolwiek widzieliscie Vincenta Looije w koszulce z Kenii? Coz, dzisiaj bylismy tego swiadkami. Hodowcy pomidorow kupili nam koszule, jako podziekowanie za podzielenie sie z nimi wiedza. Jedynym problemem jest to, ze znaja tylko jeden rozmiar w Holandii. Vincent chcial podziekowac, ale byl tak opiety, nie mogl nawet oddychac. Kazdy sie smial.
Jak juz wspomnialem pozegnalismy sie dzis z ludzmi z plantacji. Podczas poprzednich spotkan, zaglebilismy sie w szczegoly, na temat nasion, wody, srodkow ochrony roslin oraz rejestracji danych. Dzis popatrzylismy na to z perspektywy czasu. Probowalismy nauczyc ich pracy w zespole, tak ze 1+1 nie rowna sie 2, ale 1+1 = 5. Mieli na poczatku troche trudnosci, aby to zrozumiec, ale w koncu chyba to pojeli. Oprocz tego wyjasnilismy im rowniez, ze jezeli dobrze do tego podejda, to moga podwoic produkcje.
Na spotkaniu bylo bardzo duzo ludzi. Zatroszczylismy sie o pieczywo i napoje i bardzo to doceniono. Skonczylismy okolo godziny 15.00, ale moglibysmy kontynuowac caly wieczor, tak wiele pytan chcieli jeszcze zadawac.
Dzisiaj udalismy si na kolacj z osobami z “najwyzszej polki” z WRCCS. Omowilismy wszystkie rzeczy, ktore nie byly calkiem w porzadku, ale takze te, ktore byly dobre. Podczas takiej rozmowy mozna naprawde zauwazyc, ze jest sie w Kenii! Wszystkie glowy byly odwrocone w jednym kierunku, nadal mamy uczucie, ze znow jestesmy o krok dalej.
Jutro idziemy do Kisumu, a nastpnie lecimy do Nairobi. Ale najpierw bedziemy mieli audiencje u prezesa WRCCS. Musimy wstac o godzinie 6, wiec mamy krotka noc przed soba.

• 10 Maart 2011 - 20:40

Gerard En Conny:

Beste Vin, Sebastiaan en Michiel!!
    Slaap lekker vannacht en droom van al het moois wat jullie in werkelijkheid doen voor de mensen daar! Een mooie en zinvolle ontmoeting gewenst met WRCCS! Goede vlucht naar Nairobi! We hopen dat de achterliggende dagen een onwisbare indruk op jullie en op de mensen in Kenya zal achterlaten!!

• 11 Maart 2011 - 06:10

Jos Looije:

super. Wens alle mensen daar het beste.

• 11 Maart 2011 - 07:48

Marian:

veilige thuisreis!

• 13 Maart 2011 - 14:53

Zijlstraanne@home.nl:

lieve trude
    hou gaat het nu met je
    ik denk wel goet in het
    verslag te lezen ik hoop dat
    je nog een leuke tijd mag
    beleven, schat over 45 dagen
    zie ik jou weer.