Maandag - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu Maandag - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu

Maandag

Door: Michiel Bontenbal

Blijf op de hoogte en volg Looye

07 Maart 2011 | Kenia, Bungoma

Wat een verschil. Gisteren is het begonnen met regenen en dat is direct te zien op de velden. Vanochtend zijn we bij een ander stel tuinders geweest. Deze hadden gezamenlijk een waterbassin en soms zelf last van teveel water. Zo heeft elk stukje van kenia zijn eigen uitdagingen. Vanmorgen zijn we wat vroeger weggegaan, al was het een half uurtje later dan we hadden afgesproken. Nadat we de velden hadden bezocht, zijn we begonnen met de workshops. Sebastiaan mocht de spits afbijten. Als hoofdonderwerp had hij alle problemen rond water te pakken genomen. Nadat hij was begonnen met de vragen naar de grootste problemen, kon Sebastiaan zijn lol op. Allerlei zaken passeerde de revu. Daarna heeft Vincent over de Zaad, bemesting en gewasbescherming gesproken. Ik heb afgesloten met een verhaal over registraties, teeltgroepen en een samenvatting van wat deze dag allemaal besproken is. De tuinders waren vanochtend rond een uur of 6 begonnen, maar ze bleven vragen stellen en opletten tot wel 3 uur. Terwijl we bezig waren stonden er door alle ramen van het kerkje en de deur zwarte kindertjes te kijken naar die rare witte mannen. Dus toen we buiten kwamen moesten we ze natuurlijk wel een paar ballonnen geven. Zeker in Kenia is een kinderhand gauw gevuld.
Al met al een prachtige dag waar we veel voldoening uit hebben gehaald.

---

Poniedzialek

Co za roznica. Wczoraj zaczlo padac i od razu mozna to zobaczyc na polach. Dzis rano bylismy u kolejnej grupy ogrodnikow. Oni mieli wspolny zbiornik na wode, czasami jest to nawet uciazliwe z powodu zbyt duzej ilosci wody. Tak wiec kazdy kawalek Kenii ma swoje wyzwania. Dzis rano wyruszylismy troche wczesniej, choc i tak bylo to pol godziny pozniej niz uzgodnione. Po wizycie na polach, zaczelismy warsztaty. Sebastian zaczynal jako pierwszy. Rozpoczal od rozwiazania problemow zwiazanych z woda, to byl glowny temat. Po tym jak rozpoczal, wiekszosc pytan stawiana byla w jego kierunku. Rozmawialismy o wielu rzeczach. Potem Vincent opowiadal na temat nasion, nawozow i srodkow ochrony roslin. Ja zakonczylem opowiadaniem o rejestracjach danych, grupach upraw i podsumowaniem wszystkiego co bylo omawiane w tym dniu. Ludzie ci rozpoczeli dzis rano okolo godziny szostej i zadawali pytania az do godziny 3. Podczas tych warsztatow przez wszystkie okna i drzwi z kosciola patrzyly czarne dzieci na tych dziwnych bialych mezczyzn. Wiec kiedy wyszlismy musielismy im oczywiscie dac kilka balonow. W Kenii, dzieci sa bardzo szybko zadowolone.
W sumie dzien byl wspanialy, ogromna satysfakcja i dobre uczucie, ze znowu doszlismy dalej.

• 07 Maart 2011 - 16:31

Jos Looije:

Michiel, Sebastiaan, Vincent.

Heel erg leuke verslagen. Goed te lezen dat het allemaal goed gaat en dat je het idee hebt dat je mensen wat kunt leren. Hardstikke goed

Met vriendelijke groet

Jos

• 08 Maart 2011 - 09:41

Pleun Verheul:

Leuk om de verslagen te lezen van jullie reis. Is volgens mij een hele belevenis.

• 08 Maart 2011 - 13:37

Taco Hoekstra:

Mooi om jullie verhalen te lezen heren! Heel leuk ook om de foto's te zien, ben benieuwd naar de filmpjes...:-)!
    Veel succes en plezier