Dinsdag - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu Dinsdag - Reisverslag uit Bungoma, Kenia van Looye kwekers - WaarBenJij.nu

Dinsdag

Door: Michiel Bontenbal

Blijf op de hoogte en volg Looye

08 Maart 2011 | Kenia, Bungoma

Habari? Zo’n mooie collegezaal als we vandaag hadden, heb ik nog niet vaak gezien. Perfecte klimaatberheersing, mooie decoratie. Wat wil je nog meer. Vanochtend waren we echt vroeg. Precies op de tijd ide we hadden afgesproken stonden ze voor onze deur. Helaas waren wij nu een beetje te laat. Zo zie je, we leren veel van elkaar! De velden die we nu hebben bezocht hadden een perfect plekje. Ze zaten vlak bij een riviertje waar ze water uithaalden met een aantal slangen. De planten stonden er goed bij en waren netjes onderhouden. Eigenlijk het beste plekje wat we tot toe hebben gezien. Op de heenweg stonden we met z’n tienen in de achterbak van de pick-up, terwijl de auto heen en weer schommelde. We reden langs een schooltje en ik ben echt blij dat Martine (mijn vrouw, zij is lerares) niet voor de klas stond, want alle kinderen begonnen te gillen en naar buiten te rennen. “Witte mensen, witte mensen” Jammer voor de juf, maar we wisten al dat we ’s middags nog een keer voorbij zouden komen. Die kindertjes hebben vast niet veel geleerd vandaag. Na het bezoek aan de velden weer ongeveer dezelfde worksshops gegeven als gisteren. Er waren wat minder vragen, omdat er simpelweg minder problemen hier zijn.
We hebben echt het gevoel dat we de mensen een stukje verder kunnen helpen, maar ook voor ons is het een hele leerervaring. Hier leer je pas echt relativeren en de goede maar ook minder goede kanten van het leven in Nederland te zien.
---
Wtorek

Habari? Tak piekna sale wykladowa, jaka dzisiaj mielismy, czesto nie widuje. Idealna kontrola nad klimatem, ladne dekoracje. Czego mozna wiecej chciec. Dzis rano bylismy na prawde wczesnie. Dokladnie o tej godzinie, o ktorej sie umowilismy czekali na nas pod drzwiami. Niestety, bylismy troche za pozno. Jak widac, uczymy sie bardzo duzo od siebie! Pola, ktore dzis odwiedzilismy byly w idealnym miejscu. Blisko rzeki, a woda byla dostarczana na pola za pomoca wezy ogrodowych. Rosliny wygladaly dobrze i byly zadbane. Wlasciwie to najlepsze miejsce, ktore widzielismy. Jechalismy tam w dziesieciu na pace pikapa, a samochód kolysal si tam i spowrotem. Jechalismy obok szkoly i jestem bardzo zadowolony, ze Martine (moja ona, ona jest nauczycielk) nie byla tam w klasie, bo wszystkie dzieci zaczly krzycze i biegnac na podworko. "Biali ludzie, biali ludzie" Szkoda dla tej nauczycielki, ale wiedzielismy, ze po poludniu bedziemy tam przejezdzac po raz kolejny. Te dzieci za duzo sie dzisiaj nie nauczyly. Po zwiedzeniu pola, mielismy podobne warsztaty do wczorajszych. Bylo mniej pytan, bo tam jest po prostu mniej problemow.
Naprawde czujemy, ze mozemy troche pomoc tym ludziom, ale dla nas jest to tez nauka. Tutaj uczysz sie perspektyw i rowniez dobre jak i zle strony zycia w Holandii.

• 08 Maart 2011 - 14:55

Astrid Van Der Knaap:

Erg leuk om jullie verhalen, indrukken en ervaringen te lezen! Blijf genieten van en delen met de mensen daar (en jullie verhalen met ons!).

• 08 Maart 2011 - 19:11

Martine:

Ach ja, aanschouwelijk onderwijs is niet alleen voor Europa. Zo zie je maar!

• 08 Maart 2011 - 20:08

Jos Looije:

Mooie verhalen, hardstikke leuk om te lezen en de fotos te zien

• 08 Maart 2011 - 20:52

Ma Looije:

Het bekijken van de foto-s en de reisverslagen lezen geven mij een indruk van jullie belevenissen, heel boeiend!

• 09 Maart 2011 - 18:04

Gerard En Conny:

Hoi, Vin, Michiel en Sebastiaan!! Heel mooi om jullie verhalen te lezen!!!!!! Geniet maar volop van alles wat jullie daar doen!!
    Hartelijke groeten aan Michiel en Sebastiaan, un abrazo muy fuerte para Vici con tres besos